Portuguese Fortress / Benteng Portugis Jepara

Benteng Portugis Jepara 


Portuguese Fortress (In English)

One of the mainstay tourism object in Jepara is Portuguese fortress which is located at Banyumanis village, Keling Sub-district or 45 km North of Jepara city, and to reach it is not too difficult because the road is paved and has regular transportation.  

LOCATION

Geographically this fortress seems strategic for military importance specially in the past which the canon’s range of shooting is only 2 to 3 km. This fortress is built on the top of the rocky hill,besides the beach and right in front of it lies Mondoliko Island, so practically the straits in front of this fortress is under the control of fortress canon and will influence ship’s cruise from Jepara to East Indonesia or the other way.


HISTORY

In 1619, Jayakarta / Sunda Kelapa City was invaded by the Dutch’s VOC, and now Sunda Kelapa which was renamed Batavia was considered at the beginning of colonialism by the Dutch Imperialism in Indonesia. The king of Mataram Sultan Agung has felt the danger threatening the drop of Jayakarta city to the hand of the Dutch. That’s why the king prepared his soldiers to drive out the Dutch.This Mataram king’s strong will was executed successively in 1628 to 1629 which was ended by the lost of Mataram soldiers.

The lost made Sultan Agung thought that VOC can be defeated only through ground and sea attack together, on contrary Mataram did not have a strong sea armada, so they need help from the 3rd party who also against VOC, Portuguese. The deal between Mataram and Portuguese held and for the first step, Portuguese placed his troops in the fortress which was built by Mataram in 1632. This fortress is clearly very effective to watch the sea cruise from Jepara which became Mataram’s main harbor for export and import. But the cooperation between Mataram and Portuguese could not be realized to drive the Dutch out in Batavia, even in 1642 the Portuguese left this fortress because Malacca as Portuguese’s main city East Asia has been snatched away by the Dutch in 1641.


 Benteng Portugis (Bahasa Indonesia)

Salah satu obyek wisata andalan di Jepara adalah Benteng Portugis yang terletak di Desa Banyumanis Kecamatan Keling atau 45 km di sebelah utara Kota Jepara, dan untuk mencapainya tersedia sarana jalan aspal dan transportasi regular.

LOKASI

Dilihat dari sisi geografis benteng ini nampak sangat strategis untuk kepentingan militer khususnya zaman dahulu yang kemampuan tembakan meriamnya terbatas 2 s/d 3 km saja. Benteng ini dibangun di ats sebuah bukit batu di pinggir laut dan persis di depannya terhampar pulau mondoliko, sehingga 
praktis selat yang ada di depan benteng ini berada di bawah control Meriam Benteng sehingga akan berpengaruh pada pelayaran kapal dari Jepara ke Indonesia bagian timur atau sebaliknya.

SEJARAH

Pada tahun 1619, kota Jayakarta / Sunda Kelapa dimasuki VOC Belanda, dan saat ini Sunda Kelapa yang diubah namanya menjadi Batavia dianggap sebagai awal tumbuhnya penjajahan oleh Imperialis Belanda di Indonesia. Sultan Agung Raja Mataram sudah merasakan adanya bahaya yang mengancam dari situasi jatuh nya kota Jayakarta ke tangan Belanda. Untuk itu Sultan Agung mempersiapkan angkatan perangnya guna mengusir penjajah Belanda.

Tekad Raja Mataram ini dilaksanakan berturut-turut pada tahun 1628 dan tahun 1629 yang berakhir dengan kekalahan di pihak Mataram.  Kejadian ini membuat Sultan Agung berpikir bahwa VOC Belanda  hanya  bisa  dikalahkan  lewat  serangan  darat  dan  laut secara bersamaan, padahal Mataram tidak memiliki armada laut yang kuat, sehingga perlu adanya bantuan dari pihak ketiga yang juga berseteru dengan VOC yaitu Bangsa Portugis.

Perjanjian kerja sama antara Mataram dan Portugis segera diadakan dan untuk tahap awal Portugis menempatkan tentaranya di benteng yang dibangun oleh Mataram pada tahun 1632. Benteng ini sangat efektif untuk menjaga lintas pelayaran ke kota Jepara yang menjadi Bandar utama Mataram untuk ekspor impor.
Kenyataan kerjasama Mataram dan Portugis tidak bisa direalisir untuk tujuan mengusir Belanda di Batavia bahkan tahun 1642 orang-orang Portugis angkat kaki dari benteng ini karena Malaka sebagai kota utama Portugis di Asia Tenggara justeru direbut oleh Belanda pada tahun 1641.

0 komentar:

Post a Comment

Recent Posts